Tuesday, October 6, 2009

Pelihara Tujuh Anggota Badan

Sebagai seorang yang beriman kepada Allah, hendaklah kita yakin bahawa setiap amal perbuatan manusia di atas muka bumi ini, walaupun kecil ataupun besar semuanya akan dipertanggungjawabkan dan diadili di mahkamah Allah di akhirat nanti.

Semua anggota kita akan memberi kesaksian pada Allah Taala. Lidah akan dikunci sehingga tidak ada ruang untuk seseorang itu berdusta pada hari itu. Lidah memainkan peranan penting kerana jika seseorang itu tidak menggunakan dengan sebaik-baiknya dan tidak dapat mengawalnya, maka lidah ini akan membawa kecelakaan kepada pemiliknya.

Tujuh anggota yang perlu dijaga ialah:

1. Mata, perlu digunakan untuk melihat sesuatu yang baik dan menjauhi dari melihat perkara-perkara yang maksiat dan dilarang.

2. Telinga, digunakan untuk mendengar kalam Allah dan nasihat-nasihat agama serta perkara-perkara yang manfaat dan menjauhi dari mendengar alunan-alunan muzik yang ditegah oleh syara' serta mengawal dari mendengar umpatan dan perkara-perkara yang tercela.

3. Lidah, digunakan untuk berzikir serta menyebut perkara-perkara yang baik dan mengawal dari menyakiti serta menyebut perkara-perkara yang tidak baik dan mengawal dari menimbulkan kemarahan orang lain.

4. Perut, digunakan untuk mengisi makanan yang halal dan menjauhi makanan yang haram.

5. Aurat (kehormatan) memelihara dari melakukan maksiat.

6. Tangan, digunakan untuk membantu serta menjauhi dari menyakiti orang lain.

7. Kaki, digunakan untuk pergi ke tempat-tempat yang baik-baik seperti Masjid, Majlis Agama dan lain-lain dan menghindari dari pergi ke tempat yang dilaknat.

0 comments:

Post a Comment

Modified by Blogger Tutorial

mymuaz ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com

TOP