Friday, November 13, 2009

KAFA Akur Didenda



KERATAN Kosmo! semalam.


PERSATUAN Bola Sepak Kelantan (KAFA) menerima dengan hati terbuka hukuman yang dikenakan oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) berikutan insiden pada final Piala Malaysia di Stadium Nasional, Bukit Jalil, Sabtu lalu.

Kelmarin, FAM mengenakan denda RM50,000 kepada KAFA ekoran keganasan yang dicetuskan penyokong skuad Wira Merah itu.

Ketua Pegawai Eksekutif KAFA, Mohd. Nor Yaacob memberitahu, pihaknya menerima keputusan tersebut walaupun ia agak perit untuk diterima.

Jelasnya, musim 2009 adalah tahun yang cukup mencabar buat KAFA kerana sering dilanda kontroversi selain maruah yang tercalar akibat sering berdepan dengan tindakan daripada FAM.

"Apa yang kita kesalkan apabila ada sesetengah pihak berpendapat, semakin tinggi nilai denda yang dikenakan, ia menunjukkan ketegasan pihak tertentu dalam membuat sesatu tindakan.

"Sebenarnya, jumlah denda bukan menjadi perkiraan kerana apabila sudah dihadapkan ke Jawatankuasa Disiplin FAM, secara automatik maruah bola sepak Kelantan sudah tercemar," katanya kepada Kosmo! semalam.

Tambahnya, apa yang diharapkan oleh KAFA adalah keadilan dan ketelusan pihak FAM dalam menjatuhkan hukuman supaya tidak keli- hatan seperti Kelantan dianaktirikan.

Mohd. Nor berkata, keganasan bola sepak bukan sahaja berlaku di Kelantan kerana telah terbukti keja- dian yang sama turut berlaku dan membabitkan penyokong pasukan lain.

"Seperti yang berlaku di Perlis, keganasan penyokong turut berlaku di luar stadium tetapi tiada apa-apa tindakan yang dikenakan terhadap persatuan tersebut.

"Sedangkan tragedi 7 April di Stadium Sultan Muhammed IV (perla- wanan separuh akhir kedua Piala FA antara Kelantan dan Negeri Sembi- lan) juga berlaku di luar stadium tetapi KAFA didenda hampir RM100,000," ujarnya.

Beliau menambah, FAM seharusnya mengkaji dan menyiasat terlebih dahulu insiden yang berlaku supaya tindakan yang diambil tidak menjejaskan kredibiliti mereka sebagai badan induk bola sepak di negara ini.

"Kejadian membakar kerusi dan merosakkan harta awam sudah menjadi perlakuan yang boleh disabitkan dengan jenayah.

"Jadi ia sepatutnya turut melibat- kan pasukan polis dalam menyiasat kes tersebut terlebih dahulu sebelum keputusan dibuat terhadap KAFA," jelasnya.

KOSMO

0 comments:

Post a Comment

Modified by Blogger Tutorial

mymuaz ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com

TOP